China intenționează să coopereze cu Italia în dezvoltarea “drumurilor, căilor ferate, podurilor, aviației civile, porturilor, energiei și telecomunicațiilor”, ca parte a Inițiativei Belt and Road din Beijing, un “memorandum de înțelegere” confidențial obținut exclusiv de revelațiile EURACTIV.

Documentul prevede, de asemenea, că China încearcă să coopereze în planurile de investiții ale UE “prin sprijinirea sinergiilor dintre Inițiativa Belt și Road și prioritățile identificate în Planul de investiții pentru Europa și rețelele transeuropene”.

Inițiativa Belt and Road este planul de dezvoltare al landului din China, care implică infrastructură și investiții care se întind pe mai mult de 80 de țări din Europa, Asia și Africa, făcându-l cel mai mare proiect de infrastructură din istorie.

Memorandumul, elaborat inițial în septembrie, spune că China și Italia “vor promova sinergiile și vor consolida comunicarea și coordonarea”, precum și “intensificarea dialogului politic” cu privire la “standardele tehnice și de reglementare”.

Au existat zvonuri despre existența unui astfel de memorandum în urma reportajelor din Financial Times, miercuri (6 martie), în care Michele Geraci, subsecretar la ministerul dezvoltării economice a Italiei, a dezvăluit că negocierile privind formularea textului urmează să fie negociate negociate.

 

La 8 septembrie, Ministerul Dezvoltării Economice al Italiei, condus de Luigi Di Maio, de cinci stele, a făcut un anunț pe site-ul său internet, încă disponibil online, despre o înțelegere pe care o are asupra memorandumului, în urma unei misiuni de stat în China condusă de Geraci.

O sursă care a vorbit despre condiția anonimatului a declarat  că anunțul a surprins miniștrii afacerilor externe, care a fost marginalizat, în ciuda faptului că oficial a fost responsabil de negocierea acordurilor de cooperare internațională.

De atunci, s-au înregistrat tensiuni între Ministerul Dezvoltării Economice al Italiei și Ministerul Afacerilor Externe, care recent au culminat cu un conflict între contractele Huawei pentru construirea de rețele de 5G în Italia.

 

Dar se pare că toată rezistența față de acordul dintre Italia și China a scăzut de atunci și că memorandumul ar putea fi semnat în următoarele săptămâni.

Președintele Chinei, Xi, urmează să viziteze Roma la 22 martie, timp în care discuțiile ar putea fi încheiate.

În unele documente pregătitoare ale vizitei lui Xi care circulă, este programată o ceremonie de semnare a memorandumului, cu implicarea premierului italian Giuseppe Conte și a vicepremierului Luigi Di Maio.

O sursă a dezvăluit joi seara târziu că textul aflat momentan în mâinile EURACTIV se referă la propunerile prezentate de statul chinez. Cu toate acestea, guvernul italian nu a făcut încă modificări în text.

Poarta Chinei către Europa

Memorandumul scurs stabilește cadrul pentru cooperări specifice minore și acorduri comerciale, inclusiv noi investiții ale companiilor chineze în portul Trieste.

Centrul maritim al orașului Trieste este unul dintre cele mai mari din Marea Mediterană, care a mutat 62,7 milioane de tone de mărfuri în 2018. are și legături feroviare cu Europa Centrală și de Nord.

Michele Geraci și subsecretarul pentru infrastructură, Edoardo Rixi, au vizitat luna trecuta orașul Trieste pentru a promova portul ca poartă poștală pentru Europa pe drumul de mătase nou.

EURACTIV a fost informat că printre celelalte semnături ale acordului planificate pentru vizita lui Xi se numără unul care va continua colaborarea dintre doi operatori naționali de electricitate, Corporation de stat Grid din China și Terna din Italia. Primul deține în prezent 35% din acțiunile CDP Reti, o companie care controlează 29,8% din Terna.

Mai multe controversate acorduri comerciale și asociații în participațiune ar putea fi stabilite, de asemenea, între companiile chineze și campionul italian de apărare Leonardo.

În plus, o altă propunere de memorandum de înțelegere privind comerțul electronic făcută de Ministerul Comerțului din Republica Populară Chineză (MOFCOM) este în curs de examinare de către negociatorii italieni.

În general, memorandumul relevă, de asemenea, că ar putea fi convenite noi alinieri în sectorul transporturilor, cu dezvăluirea că “ambele părți împărtășesc o viziune comună privind îmbunătățirea transportului accesibil, sigur, incluziv și durabil.

 

Ar trebui să meargă conform planului, Italia ar fi prima țară din G7 care va susține inițiativa Chinei și Belt.

Cu toate acestea, nu numai că a împărțit guvernul italian, dar și mulți din UE, care sunt îngrijorați de apariția unor “capcane de datorii”, în care statele care se confruntă cu probleme economice nu sunt în măsură să plătească împrumuturile pentru investiții.

Miercuri, Comisia Europeană a răspuns la preocupările legate de eventualele înțelegeri dintre Italia și China, precizând că orice cooperare cu China în cadrul inițiativei Belt and Road trebuie să respecte “normele pieței, cerințele și standardele UE și internaționale”.

“Nici Uniunea Europeană, nici niciunul dintre statele membre nu își pot atinge obiectivele cu China fără o unitate deplină”, ​​a declarat purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Maja Kocijancic, miercuri.

Kocijancic a adăugat că, în cadrul oricăror astfel de acorduri, trebuie să existe responsabilitatea de a “asigura coerența cu normele și politicile legale ale UE”, precum și cu respectarea “unității UE în punerea în aplicare a noilor politici”.